خواب بیش از حد زیاد یا کم هر دو می توانند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهند

12 ژوئن 2019- دانشمندان می گویند خواب بیش از حد زیاد یا خیلی کم می تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را برای افرادی که در معرض خطر زیاد پیش دیابت هستند، افزایش دهد.

ارتباط بین خواب و دیابت نوع 2 به خوبی مستند شده است: اختلالات متفاوت خواب، از جمله جت لگ یا شغل شیفتی شبانه می تواند کنترل قند خون در دیابت نوع 2 را تحت تاثیر قرار دهد.

در این تحقیق جدید، پژوهشگران آمریکایی تاثیر الگوهای خواب ضعیف را بر احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد در معرض خطر زیاد پیش دیابت، بررسی کردند.

در این مطالعه محققان دانشگاه شیکاگو، تقریبا 1000 بزرگسال چاق یا دارای اضافه وزن را که بین 20 تا 65 سال سن داشتند، بررسی نمودند. از این افراد آزمایشات خون گرفته شد و از آنها خواسته شد تا اطلاعات خواب خود را یادداشت کنند.

نتایج این بررسی ها نشان داد که کنترل قند خون سه ماه ی افرادی که به طور متوسط کمتر از 5 ​​یا بیشتر از 8 ساعت در شب می خوابیدند، ضعیف تر است. این یافته ها صرف نظر از این که شرکت کنندگان به دیابت نوع 2 یا پیش دیابت مبتلا بودند، مشاهده شد.

یافته های این تحقیق همچنین نشان داد که خوابیدن بیش از حد نیز تاثیر منفی مشابهی بر کنترل قند خون این افراد دارد زیرا در افرادی که بیش از هشت ساعت در شب می خوابیدند، کنترل قند خون ضعیف تر بود.

به نظر می رسد افرادیکه به طور منظم هفت تا هشت ساعت در شب می خوابند، کنترل قند خون بهتری دارند. روش انجام این مطالعه، ارتباط زمان خواب با کنترل ضعیف قند خون را تایید می کند، اما به طور قطعی نمی تواند مدت زمان خواب شبانه را لزوما بعنوان یک عامل علیتی برای ضعف کنترل گلوکز خون معرفی کند.

دکتر بابک مخلصی، مدرس دانشگاه شیکاگو، گفت: در گذشته، عقیده ی عموم این بود که مدت زمان خواب کم برای بدن مضر است، اما در اینجا ما همچنین متوجه شدیم که شاید مدت زمان خواب زیاد هم برای سلامت فرد مفید نباشد.

در حال حاضر تیم تحقیقاتی نمی تواند توضیحی برای تاثیر خواب طولانی مدت بر افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ارائه دهد.این یافته ها در مجله ی مراقبت از دیابت(Diabetes Care) منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jun/too-much-and-too-little-sleep-could-increase-type-2-diabetes-risk-95812680.html